31-01-2013 |
Af Karin Waldhausen |
Jeg har brug for din hjælpJeg skal have afsluttet Skønhedens historie som jeg har lavet til MAS. Det drejer sig om det 20. årh.s kunst. Jeg skal lave 10 artikler om dette århundrede og jeg starter med at høre din mening. Hvilken kunstner, tema, brændpunkt ville du ikke kunne undvære i en sådan artikelrække. Det drejer sig kun om den vesterlandske kunst. Du behøver ikke nævne 10 områder, jeg vil blive glad for alle forslag. På forhånd tak. Karin Lykke Waldhausen :)
|
|
31-01-2013 |
Af Karin Waldhausen |
De censurerede udstillingerJo det forekommer mig, at der hersker en anelse kaos omkring de censurerede udstillinger - havd de kan, hvad man selv skal kunne, hvorfor - hvad og hvordan. Jeg giver her min viden om emnet videre:
Der findes i Danmark i hovedtrækkene to typer censurerede udstillinger - nemlig dem, hvor man betaler for at få sine ting bedømt og dem, hvor det er gratis at deltage.
De sidstnævnte - de gratis - er som regel projektorienterede. Dvs man læser betingelser for deltagelse og udarbejder et projekt i forhold til udstillingen. Som regel kan man kende disse udstillinger ved, at de kaldes "Open Call", men det kan du ikke altid regne med. Hvad du kan regne med i disse udstillinger er, at du er op imod en hob af professionelle kunstner med professionelle netværk, hvilket ikke skal afholde dig fra at deltage, naturligvis. De censurede udstillinger hvor man betaler et gebyr for at få sine ting bedømt falder i to typer: 1) Langt, langt de fleste er lavet af private eller halvoffentlige kunstforeninger, som mangler penge i kassen. Der er nemlig ikke nogen bedre måde for en kunstforening at tjene penge på end at få håbefulde kunstnere til at betale et gebyr - typisk mellem 200 - 500, - kr - for at få en bedømmelse. For gebyret få du så lov til at indlevere en 5 - 6 værker, som en kunstfaglig juru bedømmer og udvælger med henblik på en udstilling. Det gode ved denne form er: Det er faktisk andre professionelle kunstnere, der sidder og bedømmer værkerne og i den forstand en slags faglig bedømmelse. Der forekommer et vist - nogle gange bedre end andre - reklamearbejde i forbindelse med udstillingen. Endvidere kan du skrive det på dit CV, hvis du kommer igennem og endelig kan du jo håbe at ved selve udstillingen, er der nogen der får øje på dine ting og enten køber dem eller beder om en udstilling med dig et andet sted. I disse lokale udstillinger er du oppe imod færre andre kunstnere. Typisk vil mellem 10 og 20 % af de indleverede værker komme igennem censuren. Det knap så gode ved denne form er: Det er først og fremmest en pengeindsprøjtning til de private kunstforeninger og man gør derfor klogt i at undersøge, hvor stort er det forventede besøgstal til pågældende udstilling. Endvidere er det sjældent at dine værker er forsikrede under processen. Kunstnerne, der bedømmer arbejder ofte frivilligt, nogengange mod honorar og er endvidere ofte lokalt rekruterede. På et vist tidspunkt i din karriere, skal du nok genoverveje, hvor mange af disse udstillinger, du vil sætte på dit CV, da de ikke giver nogen særlig prestige eller anerkendelse lidt højere oppe i hierakiet - som f.ex. hvis en tømrer på sit CV skriver at han har lavet sin mormors hønsegård i en ansøgning om at lægge tag på borgmesterkontoret. ;) Endelig er der også forskel på denne type censurerede udstillinger i forhold til anerkendelse. Nogen har nemlig et godt ry og mere prestige end andre. Det kan svært at gennemskue. hvad er f.ex. forskellen på: Nordjyske censurerede og Østhimmerlands censurerede - det lyder jo ens. Jo Nordjyske censurerede laves af Kunstcenteret i Dronninglund som har både offentlige og private midler og temmelig høj anerkendelse i fagkredse. Udstillingen varer en måned. Østhimmerlands censurerede er derimod lavet af en lokal kunstforening i Skørping og afholdes i kulturhusets koncertsal nogle få dage.
2) De andre censurerede udstillinger, hvor du betaler et gebyr er de 5 statsanerkendte udstillinger: KS - Kunstnernes sommerudstilling, KP - Kunstnernes påskeudstilling, KE - Kunstnernes efterårsudstilling, Charlottenborgudstillingen, Nordjyllands censurerede. De statsanerkendte censurerede udstillinger er en del af Danmarks promovering af unge kunstnere, sammen med Kunstrådet og Kunstfonden og Statens værksted m.m. Man kan sige de statscensurerede udstillinger er indgangen til kunstens professionelle verden for folk, der ikke har gået på akademiet. Disse udstillinger giver både point og stor anerkendelse til brug for videre ansøgninger om støtte eller udstillinger. Du er sikret et stort og kunstfagligt publikum, hvis du kommer igennem. En professionel annoncering og stemmeret i de kommende års nedsættelse af censurkomiteer. Til gengæld er de statsanerkendte udstillinger dyre og det er hundesvært at komme igennem: Mellem 1 og 3 % af de indleverede værker. Endelig er der censurkomtiens personlige smag og krav om en sammenhængende udstilling, der viser samtidskunstens tendenser. Til gengæld er dine billeder forsikrede under procesen. Mvh Karin Lykke Waladhausen
|
|
08-01-2013 |
Af Karin Waldhausen |
Jeg er kommet ind i BKFÅh ja - efter 7 års anstrengelser er jeg endelig kommet ind i Billedkunstforeningen. Det er en stor stor dag. Det betyder rent psykologisk at jeg nu er anerkendt professionel kunstner. Fagligt betyder det at en hel del døre åbnes for mig i form af legater, legatboliger, censurerede udstillinger uden gebyrer, anøsgninger til kunstmuseer, statens værksteder osv. Mit faglige liv bliver ikke lettere endsige rigere - det er som det gamle zenbuddhistiske ordsprog: Før oplysningen: Bære vand og hugge brænde. Efter oplysningen: Bære vand og hugge brænde. Alligevel er det af kolossal betydning endelig at kunne kalde sig billedkunstner og få den anerkendelse (og også meget strengere) bedømmelse, der kommer professionelle kunstnere til del. Jeg er meget, meget glad og det var det største mål nået i 2012. |
|
13-06-2012 |
Af Karin Waldhausen |
Hvad er samtidskunst?Åh ja - det er en længere snak og samtidskunst kan defineres på flere forskellige måder. Fælles for dem er dog at samtidskunst skal forholde sig til sin samtid. Hvilket udelukker alle de kunstformer, der i deres formsprog er en kopi af tidligere tiders formsprog. Formsproget kan og vil naturligvis trække på tidligere tider men vil også være nyt og originalt - dvs- du kan genkende den enkelte kunstners sprog, fordi han eller hun har arbejdet det frem igennem mange års arbejde. Samtidskendetegnet vil også komme frem ved at du kan se forskel på en kunstner der lever i Afrika og en kunstner der lever i Kina. De forskellige kulturers værdier og kendetegn trænger igennem i kunstnerens formsprog. Endelig vil samtidskendetegnet også - og måske mest vigtigt - komme til udtryk i værkets indhold og tematik. Det, den enkelte kunstner beskæftiger sig med forekommer nu og her - i kulturen og i kunstnerens liv. :) |
|
09-06-2012 |
Af Karin Waldhausen |
Nordjyske Kunstnernetværk er en realitetKære alle medlemmer og kommende medlemmer Nordjyske Kunstnernetværk er en realitet. Søg os på Nordjyske Kunstnernetværk på facebook: http://www.facebook.com/groups/349291495142348/
Herunder kommer referat af første møde:
Vi har i dag 9. juni 2012 holdt møde hos Kim Groth og tilstede var: Kim Groth, karin lykke Waldhausen, Birthe, Henning V. Nielsen, Runa K. Tetzschner, Jan lykke Håkansson.
1) Hvem er vi? Mødet indledtes med en runde, hvor vi fortalte løst og fast om os selv og vores arbejde med kunst og kunsthåndværk. Vi var 4 malere, 1 fotograf og en kunsthåndværker. Vi fortalte hvad vi kunne og ville deltage med i netværket.
2) Hvad vil vi? Overvejende tilslutning for at lave en del udstillingssamarbejder. hvorledes disse skal organiseres må opstå hen ad vejen. Indtil videre arbejder netværket med ad hoc-grupper - hvilket betyder at når én får en god ide, så kan man nedsætte sig i en arbejdsgruppe og de andre medlemmer kan herefter melde sig på begivenheden efter interesse og ressourcer. Imidlertid havde gruppen allerede en hoben muligheder for at stable udstillinger på benene og der blev nævnt rigtig mange steder, hvor man kunne tage fat - gode steder, hvor vi ikke skal betale og hvor der er plads og lys til gruppe udstillinger. Jeg nåede at opfange flg. i debatten:
Det røde pakhus i Hobro Arden Kulturhus Støvring Kulturhus Skørping Kulturhus Pakhuset i Sindal Det hvide fyr i Skagen Blokhusgalleriet Galleriet i Hune Saltum (nyt galleri under etablering) Dannebrosgade, Aalborg Og vores eget medlem: Kim med sit galleri Herr Herholt udenfor Vodskov.
Der er nok at tage fat på i 2013. :)
3) Møderække. Vi fastsatte en møderække, der foreløbig holder til April som følger:
28.august kl 13 hos karin i Vive (eller i det røde pakhus i Hobro - information flg.) 6. oktober kl 13 hos Henning i ? 24. november kl 13 hos Kim i Vodskov - obs: Julefrokost i forbindelse med mødet. 2.februar kl 13 hos Birthe i ? 6. april kl 13 hos Runa i Hals
Skriv datoerne ind i din kalender allerede nu og vælg netværket til - vi tror det kan betale sig. Yderligere information vil følge i forbindelse med de enkelte møder.
4) Organisation og kommunikation Karin opretter en facebookgruppe, der skal overtage den daglige kommunikation i gruppen. Kommunikationen på MAS er lidt kringlet og udelukker folk, der ikke er med dér. Enkelte begivenheder undervejs i vores samarbejde kan annonceres i hovedgruppen og så selv have en underside på facebook. Møder vil blive annoceres i gruppen på MAS men facebookgruppen skal overtage den daglige og fremadrettede kommunikation. Organisationsmæssigt er vi foreløbigt et netværk, som virker på de enkelte medlemmers indsats og energi. Det betyder at, der ikke sker noget, hvis man ikke gør noget - men til gengæld kan alt ske, hvis man har en god ide og kan få nogen med. Vi behøver ikke være enige om alt muligt og det er vel også svært med kunstnere? ;) På sigt kan man forestille sig at vi organiserer os som en forening for at kunne søge fonde og andet interessant. Endvidere vil det på sigt også være en god ide med en hjemmeside, som netværket kan henvise til i større samlede ansøgninger.
5) Og hvad ellers? Det betyder at du som medlem i dag, hvis du har lyst kan indkalde ti,l hvad du har lyst til - f.ex.
inspirationsdage undervisningsforløb samtaler om kunst sociale arrangementer kunstrejser og ture foredrag
6) Mini kunstfestival Endelig snakkede vi om at skabe en tilbagevendende samlingsbegivenhed for netværket - en kunstnerweek-end, én gang om året, hvor vi mødes arbejder, taler kunst, og overnatter på stedet.
Som husket og skrevet af Karin Lykke Waldhausen |
|
01-06-2012 |
Af Karin Waldhausen |
Ubehjælpsomheden, der forsvandtFor mange år siden sagde en vejleder til mig, at mine ting var så ubehjælpsomme! Ordet bed sig fast i mig, sved sig ind i hukommelsen og jeg besluttede at jeg måtte øve mig og øve mig og øve mig indtil ingen i hele verden kunne sige mere om mine ting,a t de var ubehjælpsomme. Øvningen bragte mig til det stadie jeg er i dag, hvor jeg modtager meget anderkendelse for mine ting og tilsyneladende er alting så godt. Eller? Sidste gang jeg arbejdede med et tema - temaet om handlede kvinder i Danmark - lykkedes det mig imidlertid overhovedet ikke at forløse noget kunstnerisk i billederne. Jeg arbejdede hårdt og målrettet og lavede 10 teknisk upåklagelige malerier - uden den mindste gnist - uden følelser - uden sårbarhed - uden noget som helst andet end en fin teknik - Da ønskede jeg mig tilbage til ubehjælpsomheden og den sårbarhed, jeg turde stå ved dengang! Så nu er jeg begyndt forfra på en måde - jeg er startet med legen, med tilfældighederne og forskellige benspænd - og det er blevet sjovt at male igen. men ubehjælpsomt? Det når jeg nok aldrig igen - desværre...SUK |
|
28-04-2012 |
Af Karin Waldhausen |
Advarsel om Dalmose BoligmonteringJ a, så må jeg lige advare alle mine kunstnervenner mod et firma, der hedder Dalmose Boligmontering ved Slagelse. De har en meget aktiv headhunter, der hedder Torben, som lover rigtig fine forhold i deres Galleri samt gode kontraktlige betingelser. Direktøren hedder Niels Ebbe og det er ham, der underskriver kontrakterne. Galleriet er imidlertid ikke noget Galleri men en udstilling af gamle usælgelige møbler. Firmaet er gået konkurs og selvom du har underskrevne kontrakter, får du ingen penge. Hvis du til gengæld har været så uheldig selv at lave en kontrakt, så bliver du truet med sagsanlæg, hvis du ønsker at opsige kontrakten - det har ikke noget på sig for som sagt er firmaet gået konkurs og hermed bortfalder alle aftaler. Der er altså tale om at de driver firmaet videre i ond tro. Hold jer væk!! Bekræftelse på dette kan fås ved henvendelse til advokatfirmaet ADVODAN i Slagelse. |
|
28-01-2012 |
Af Karin Waldhausen |
Nøj hvor er jeg sur!!
|
|
10-12-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Afmaskning med malertapeJeg har et teknisk problem, som jeg ikke kan løse. Hvordan får jeg knivskarpe kanter ved afmaskning med malertape og brug af tynd olie farve? Det løber ind under tapen - ganske lidt , men nok til at afgrænsningen bliver ulden - og det uanset, hvor meget jeg trykker det fast. Måske bruger jeg for gammel tape? Køber det altid på tilbud? Jeg ved I er mange, der arbejder med afmaskning og håber I vil dele erfaringerne. På forhånd tak! KH Karin |
|
06-12-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Gruppe for nordjyderJeg har oprettet en netværksgruppe for nordjyske kunstnere i grupperne. Dog tænker jeg at man ikke behøver at være fra nordjylland bare man er parat til at køre herop, når der er møder og sådant. Netværksgruppen skal arbejde for udstillinger, give kritik og feed-back og hvad vi ellers kan finde på af gode projekter. Håber I vil være med. Bedste hilsner karin |
|
22-06-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Jeg er inde på Kunstnernes Sommerudstilling!Så lykkedes det - for syv sytten da også. Jeg er blevet antaget på Kunstnernes Sommerudstilling med 2 malerier fra KS serien. Det drejer sig om KS1, der logisk nok er kommet til at hedde KS8 ( ;) ) og KS6, der nu går under navnet "Kampen om Inger". Tusind tak til alle jer, der hjalp med udvælgelsen og lånte mig jeres øjne og meninger! Kærlig hilsen karin |
|
24-05-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Kender du det?I min by kommer Dronningen på besøg imorgen. Altså min by og min by - det er snarere den nærmeste by - for jeg bor langt ude i skoven ved fjorden - men altså - Dronningen kommer på besøg. Har lige været derinde og det hele er på den anden ende - selvfølgelig. Et af de mange, mange indslag, der er sat i værk for regentparret er, at der i forretningerne ned langs gågaden, hvor kareten skal køre er ophængt malerier af lokale kunstnere. Jeg er selv en af dem. Nu gik jeg så lige en tur op ad gågaden og der kommer det så til mig, når jeg ser nogle af disse malerier. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg får denne ubændige trang til på mine grædende knæ at bede de pågældende om for Guds skyld at holde op med at male. LAD DOG VÆRE - har jeg lyst til at råbe ud i universet. Men så tager jeg mig selv i skole. Jeg skælder mig selv ud for min intolerance og fordømmende tilgang til verden. Jeg leder efter JA-hatten og argumenterer, at hvis disse folk oplever glæde ved at male, så skal de da også have lov til det. Det er et frit land, vi lever i. hvad bilder jeg mig egentlig ind. Har jeg måske forstand på kunst? Og billeder? Er jeg bedre end andre til at bedømme? Nej, nej og atter nej. Det er jeg ikke - men på vejen hjem i bilen, begynder det at regne og det passer meget til den stemning, jeg har i mig. Jeg græder..... |
|
17-05-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Hjælp mig med at vælgeIndenfor den næste uge skal jeg indsende 6 malerier til Kunstnernes Sommerudstilling. Jeg har malet 9 stykker op. De er alle i formatet 40 x 60 cm, undtagen kørestolen som er 70 x 90 cm, alle i olie på hørlærred. De har ingen titel, men forslag der højner malerierne modtages hellere end gerne - selv er jeg ikke i stand til at finde på titler, der ikke reducerer billedernes indhold, hvilket jo ikke er meningen med en titel. Det drejer sig om de første 9 malerier i mit galleri - kaldet KS1 - KS9. Så skulle det være muligt at komme rundt i dem. Jeg takker for din tid og din mening Kærlig hilsen Karin |
|
21-04-2011 |
Af Karin Waldhausen |
Web-mamas brevkasseJeg har tit haft lyst til at komme med mere dybtgående og mere kritiske kommentarer og vejledninger til folks billeder her på MAS. Jeg respekterer dybt, at tonen i det offentlige rum er positiv og rar og jeg synes ikke at den skal ændre sig. Alligevel kunne jeg godt tænke mig at bruge min mangeårige erfaring som lærer i billedkunst og skulptur på en lidt mere seriøs måde. Så nu åbner jeg web-mammas brevkasse om stort og småt. Her kan du få en personlig og dybere kritik på 2 niveauer: Første niveau, er en kortere - men stadig direkte kommentar til dine ting, som kan læses på bloggen af alle. Næste niveau er en helt personlig kommentar skrevet via mailsystemet, hvor kun du selv kan læse kritikken. Du bestemmer selv, hvordan din kritik skal gives. Og husk: Der er skønt min faglige baggrund og store viden - stadig tale om min personlige reflektion over dit værk eller dine værker. Jeg vover pelsen her, for hvad gør jeg hvis det vælter ind med folk, der gerne vil have kommentarer? jeg ved det ikke - jeg må tage det hen ad vejen - . Omvendt, hvis ingen skriver, så er jeg jo let sluppet og så er ideen prøvet af. Men lige nu har jeg lyst til at stille min viden og min smag til rådighed. Bedste hilsner Karin
|
|
07-04-2011 |
Af Karin Waldhausen |
3 runder med Kunstnernes PåskeudstillingSå røg man ud i 3. og sidste runde ved årets censurering til Kunstnernes Påskeudstilling i Århus. Skal man nu være glad eller skuffet? Jeg er faktisk meget glad - underligt nok - men jeg ved at værker, der ryger ud af de statsanerkendte censurerede udstillinger i sidste runde, har fået så meget opmærksomhed og anerkendelse inden, at det til sidst er ganske små marginaler, som udstillingens fremtoning og censorernes personlige smag - som man jo altså godt må have selvom man censurerer - der bliver afgørende. Det er ligesom at have 9,3 i gennemsnit til en uddannelse, man gerne vil ind på, hvor der så tilfældigvis i år kræves 9,4 i gennemsnit. Bliver vedkommende med 9,4 en bedre læge? Nej vel - det giver ingen mening. Så jeg tager den kunstneriske anerkendelse til mig, men... Det trælse er jo at uden optagelse ingen point og da jeg mangler 2 point for at komme ind i BKF, så må jeg jo på den igen - igen. Denne gang havde min mand og jeg indsendt en frise af fotografier under titlen "Storyteller". Desværre er det for stort til at uploade i sin helhed, men en lille smagsprøve vedhæfter jeg. Værket bestod af 66 fotografier og 5 enkeltstående forstørrelser. Smagsprøven foroven hedder "The Story of the Curios King" og er et af de enkelt stående fotos. |
|
05-02-2011 |
Af Karin Waldhausen |
||
Kan kunst være ondDet er da vist på tide at opdatere denne diskution: Jeg er helt principielt enig, når SilverScreen i en debat om kunst her på sitet skriver: Det er at sige noget grimt, når man laver grim kunst. Jeg ved den samme diskution foregår indenfor alle kunstarter. Og det filosofiske problem her er: Kan kunst være ond og være kunst på samme tid? Jeg mener Nej, støttet af den argumentation, der fremføres af bl.a Løgstrup og Heidegger m.fl. Så vi laver altså en differentiering, når vi siger: Det der, er godt! Det der, er dårligt (ondt)! I artiklen om de første tegn i skønhedens historie, anfører jeg at menneskets skabende impuls er styret at to og kun to intentioner: At tiltrække det gode liv og afværge det onde liv. Så for mig er det altså ulige meget mere interessant i forbindelse med vores kunstdiskutioner her, at fortælle hinanden, hvorfor - er det godt det der? Hvorfor er det noget lort? Her får vi nemlig en eksistentiel diskution i forbindelse med kunst og det er efter min (og heldigvis da også andres) mening, al kunsts oprindelse og grund. Bo W her på sitet spørger: Hvis kunst skal tiltrække det gode og undgå det onde! Er den så netop ikke moraliserende? I bredeste forstand? Nej for moral er godt og ondt omsat til leveregler og de leveregler, man har brug for i ørkenen er ikke de samme, som man har brug for i byen for at opnår godt liv. De leveregler man brugte i middelalderen er ikke nødvendigvis gode at benytte i dag for at opnå godt liv. Kunsten omsætter ikke til leveregler - det gør morallæren. Kunst er magisk, undersøgende, afdækkende, dokumenterende, forestillende. Igennem vores møde med kunst skærpes vores sanser, men fordi kunst netop ikke kun henvender sig til sanserne men også til bevidstheden (p.gr.a kunstnerens intention)giver kunst indsigt i livsforhold - nemlig de livsforhold kunstneren bærer frem til os. Han viser os disse forhold, han er ikke interesseret i, hvad vi gør ved disse forhold. Hvis han er, så har vi ganske rigtigt en moralsk kunst - eller ideologisk kunst om man vil - som man så kan diskutere om overhovedet er kunst eller om den i højere grad er noget andet: Læring f.ex. Det er den type kunst, som James Joyce kalder didaktisk kunst og som bruges til at få et budskab til at glide ned så at sige - f.ex. i politiske manifester, lærebøger osv. her bliver kunsten illustrativ og redskab for noget andet. Gør man kunsten til redskab for noget andet end livet selv, så er det heldigvis så snedigt - synes jeg i hvert fald - at så forsvinder kunsten ud af vinduet. Det samme forhold gælder for kærligheden - bruger man kærligheden i en andes sags tjeneste, så har den det med at forsvinde som dug for solen. :) |
|||
15-11-2010 |
Af Karin Waldhausen |
Kunstnerens opgaveNår betydning underkastes form kan nye betydninger opstå. Kunstnerens opgave er så at vælge og indkredse et betydningsfelt og underkaste det form. Men videre må kunstnerens villen i betydningsfeltet underkaste sig formen. Kunstneren kan vælge den aktuelle form og begynde en fremkaldelse af betydningsfeltet igennem formen, men i denne proces kan hun ikke beherske de nye betydninger, der måtte opstå. Jeg har tidligere kaldt dette vilkår, at værket har sit eget liv. Men for nogen smagte det lidt for meget af en eller anden obskur metafysik. Det er tværtimod ganske konkret. Kunstneren kan ikke beherske, hvad formen fremkalder eller senere hvad en anden bevidsthed fremkalder i formen. Kunstneren er derfor kun betydningsfuld for så vidt angår valget af betydningfelt, valget af form og udøvelse af de håndværk den pågældende form måtte kræve. Det sidste kan hun også overlade til assistenter. Kunstnerens egentlige arbejde er så af bevidsthedsmæssig art: At fremkalde Platons ideverden i materialet, således at vi genkender ideen, selvom vi aldrig selv har haft den. Hvad vil det sige, at genkende en ide før man selv har haft den i mødet med et værk? Ja, for mig betyder det at jeg som menneske genkender det menneskelige i værket. Et eksempel: Jeg hører ofte udtalelsen: Skal det være kunst, det kunne jeg da også ha fundet på. Ja, kunne man så svare, men du gjorde det ikke! Denne situation anskueliggør lige præcis det forhold, at bevidsthed bliver bevidst om noget, og derfor opfatter at den selv kunne have skabt det. Der er flere filosofiske perspektiver her: For det første har den beskuende bevidthed naturligvis sin andel i skabelsen af værket i og med at værket afdækker forhold om samfundet og mennesklivet og den beskuende bevidsthed alt andet lige jo er en del af samme. For det andet når bevidstheds- indholdet i værket er fremsat, kan andre godt arbejde videre med dette og tilføje nuancer eller nye erkendelser, nøjagtig som al anden videnskaben foregår. Men der er den afgørende forskel på fysik og litteratur f.ex. at man for fysikkens vedkommende godt kan klare sig med en updateret bog om forskningen indenfor partikulær fysik, men at man for litteraturens og billedkunstens vedkommende altid er nødt til at læse original værkerne. Værket er - når det godt - både unikt og fællesskabende (i genkendelsen) på samme tid. |
|
12-01-2010 |
Af Karin Waldhausen |
Kunstens funktion |
|
Hej alle brugere på MySpace. Glæder mig til at diskutere kunst med jer og se jeres billeder. Vil du se flere af mine billeder og læse om mit arbejde, så klik ind på min hjemmeside: www.karinlykkewaldhausen.dk
Besøg Karin Waldhausen's profil.
Oversigt over Karin Waldhausens blogs