23-05-2013 Vist: 1462 gange.
Der er nogle som hævder, at man ikke behøver en hjemmeside – for man ”kan jo bare lave en side på Facebook og det er jo gratis”.
Men det er en vildfarelse at tro, at en Facebook side kan gøre det ud for en hjemmeside. Det optimale er at lade de to supplere hinanden. Her er nogle af grundene:
Facebook er en medievirksomhed og ønsker at den besøgende bliver så længe som muligt på deres side og – hvis den besøgende skal væk fra siden – skal det helst ske ved at man trykker på deres reklamer. Din side på Facebook er fuld af afledningstilbud – chat, statusopdateringer (andres), reklamer osv. osv.
På din egen hjemmeside vil der ikke være reklamer: Den handler kun om dig og din kunst. Nu er det dig der er mediet og dine ønsker der er i centrum – altså at holde på de besøgende og helst kun lade dem forlade dig med et køb.
Ok – det er ønsketænkning, men det er jo idealet - det man arbejder hen imod.
"Jeres" (dine og Facebooks) ønsker og formål er altså grundlæggende meget forskellige.
Lad os være ærlige. Facebook er superduper til at familiefotos, men egner sig ikke specielt godt til at vise kunst. Billederne er bitte små og de præsenteres i tilfældig strøm. Man skal som besøgende vide hvor man skal klikke for at finde billederne opdelt i gallerier.
Dertil kommer søgning – hvis den besøgende ikke kender kunstneren privat eller kunstnerens navn – hvordan finder hun så vedkommende? Svar: I en google søgning, evt. billedsøgning.
Og vil du helst have dine besøgende rammer din Facebook side med små billeder præsenteret i en rodekasse med 1000-vis af forstyrrende tilbud for afledning? Eller vil du have dem ind på en smuk og overskuelig hjemmeside, der er skræddersyet til dig og dine værker?
Jeg tror det sidste.
Nå ikke? Men hvorfor? Et maleri ændrer sig vel ikke af om det ligger i en bunke med småt brændbart eller det hænger på en hvid væg? Jo det gør det – fordi rammen betyder noget.
Rammen betyder alt.
Fx stillede en verdensklasse violinist sig op i en metro og spillede (se videoen herover). Om aftenen spillede han i symfoniorkester som folk gladelig betalte 1500 kr. for at høre. I metroen går folk bare forbi. De værdiger ham ikke et blik. Hvorfor?
Man kan rode sig ud i en længere analyse af grundene hertil. ”Vi har for travlt”, ”vi har for mange fordomme”, ”vi tænker kun på os selv og er ikke klar til at tage imod den store kunst” etc. Det hele er sikkert rigtigt – men jeg tror på, at der også er en kort forklaring: Rammen er forkert.
På din hjemmeside sætter du rammen. Hjemmesiden skal præsentere kunsten som det den er: Noget særligt.
Facebook er designet til hurtige klik: ”Like og smiley” og så er vi videre.
Facebook samler omkring halvdelen af danskerne og tilbyder dermed fremragende eksponeringsmuligheder. Men Facebook er til for at holde på de besøgende og er ikke skabt til kunst. Mange virksomheder bruger deres Facebookside til at skabe trafik til deres rigtige hjemmeside, hvor de selv styrer designet. Og det kan du også gøre.
Og du bruger jo timer på din kunst – hvorfor så ikke præsentere den på en måde, der yder den retfærdighed?
Tilbud lige nu:
Super tilbud på hjemmesidedesign...
Ingen tusindkronesedler op af lommen og alligevel får du en lækker og flot hjemmeside til din kunst.
Klokken er 9.25 og 9.45 bår den logge ud med mindre det altså virker.
1234
Hej Heidi - tak for kommentaren. Jeg er sikker på at du vil være god til at få folk til at abonnere på dit nyhedsbrev.
God weekend!
07 June 2013
1234
Hej Elisabeth. Du går ind i dine hjemmeside indstillinger og vælger opret ny side og derfra vælger du, at det skal være en butik. Dernæst går du ind og redigerer butikssiden og der skal du starte med at gennemgå indstillingerne.
Send mig en mail på knud@myartspace.dk hvis det fortsat driller. :),
Mvh
Knud
15 October 2013
Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"
1234
Hej Trine Tak for kommentaren. Ja prissætningen er en anden side af samme sag. Og det er en side, jeg oplever at mange har svært ved. En ting er jo at udstille sine ting offentligt - at stille sig til skue. Men når man så tilmed tillader sig at sige at det koster penge - måske endda flere tusinde - så kan nogle måske føle at man stikker næsen lige lovligt langt frem. Hvem sagde jantelov? Men ved du hvad - det skal man bare gøre. Prisen bliver jo i sidste ende sat af hvad folk vil betale og hvis nogle vil betale så har man jo ramt lige på sømmet. Heidi: Det er jeg glad for. Jeg synes i al beskedenhed at den er ramt helt godt. /Knud
24 May 2013