95 % af vores kunder anbefaler NemmeHjemmesider for brugervenlighed og god support! Klik her og prøv helt gratis...
Skriv til Kunstnerfarver.dk

De 6 Primærfarver


21-10-2011 Vist: 948 gange.

Dette indlæg er skrevet af Daniel Goldenberg, som jeg selv har været på kursus hos, og løbende afholder workshops med

Af Daniel Goldenberg

Blandt kunstnere er det en temmelig udbredt myte at man kan blande alle farver af 3 primærfarver. I virkeligheden er det hverken praktisk eller teoretisk muligt.

Farverne i vores printer, hvis der er 3, magenta, cyan og en neutral gul (plus sort), er et ok kompromis, men langt fra i stand til at skabe alle nuancer. Tager man en magenta og blander dem med fx cyan får man en rimelig klar violet, men da cyen er lidt grønligblå, fås klarere violette farver med ultramarin som er violetblå. Men ultramarin er ikke god til at blande klare grønne farver (prøv selv og sammenlign med cyan). På samme måde er magenta ikke den bedste røde til at blande orange. Selv om det går nogenlunde, er fx cadmium rød lys bedre. Uanset hvilke 3 farver man vælger som sine ’primærfarver’ må man gå på kompromis med en eller flere af sekundærfarverne (grøn, violet, orange). En langt bedre tilgang er at bruge to røde, to blå og to gule farver, den ene ’varm’ den anden ’kold’, fx som beskrevet ovenfor for blå, ultramarin (violetblå) og cyan (grønblå). Selv med to af hver ’primærfarve’, er der farver med karakteristiske egenskaber der er svære eller umulige at blande sig frem til, fx nogle af jordfarverne.

 
Her følger et forslag til en begrænset palet. Når man skal vælge og købe farver, er det vigtigst at se på pigment nr. på tuben. Ikke at forveksle med fabrikantens numre, starter pigment nr. med et stort P, efterfulgt at et eller flere bogstaver og et tal. Dette er den eneste måde at finde ud af hvad der er i tuben, da farvenavnet den enkelte fabrikant bruger, kan variere fra mærke til mærke og i værste fald være direkte misvisende. Undgå helst farver hvis navn er efterfulgt af ’hue’, det er efterligninger, samt farver som består af flere pigmenter, og/eller med hvid i, de er ofte af dårlig kvalitet.
 
De 6 ’Primærfarver’
 
Violetblå: PB29, Ultramarin
Grønblå: PB35 evt. PB36, Ceruleanblå  - eller evt. Phthlaloblå, PB15 evt. PB16, kaldes ofte cyan eller primærblå. Begge farver er grønblå, cerulean er et dyrt pigment, lysere, og måske nemmere at arbejde med, end den meget farvestærke phthaloblå. Bedste løsning er nok at vælge cerulean og tilføje phthaloblå som alternativ farve, se nedenfor.
 
Violetrød: PV19, Quinacridone rød, magenta evt. primærrød og et utal af andre navne. Undgå i øvrigt PR83:1, ofte kaldet alizarin, en anden violetrød som vil falme med tiden.
Orangerød: PR108 Cadmuim rød lys (også farverne cadmium rød medium og cadmium rød mørk har samme pigment nummer, men den lyse er bedst i denne palet.
 
Orangegul: PY35, Cadmium gul medium /cadmium gul lys. Farven skal være lys, en smule orangegul, og ofte passer farvenavnet cadmium gul medium bedst. Dvs. man skal tjekke farven, da alle cadmium gule har samme pigment nummer.
Grøngul: Hansa gul, PY3 (kaldes ofte citrongul) eller Cadmium gul citron PY 35 (samme pigment nummer som andre cadmium gule, så tjek at den er citrongul)
 
Andre farver:
 
Gul okker, PY43 eller PG42
Brændt sienna, PBr7eller evt. PR101. PBr7 er den ægte jordfarve, mens PR101 er en udmærket kemisk variant. Da andre jordfarver også har nummer PBr7, og da flere rødlige farver bruger PR101, skal man både se på nummeret og navnet brændt sienna for at være sikker på at få den rigtige farve.
Phthlaloblå, PB15 eller PB16 eller PB15:3 el. lign.
Phthalogrøn, PG7, er som phthaloblå, et mørkt, transparent, farvestærkt pigment, som man ikke kan blande sig frem til. Hos nogle mærker er der to varianter af både Phthaloblå og Phthalogrøn, ofte kaldet Warm og Cold shade. Vælg cold shade for begge farver.
Hvid PW6, Titanhvid (er ofte blandet af PW6 og PW4, Zinkhvid, det forringer ikke farven væsentligt).
 
I praksis er det ofte bedst at bruge så få farver som muligt når man maler. Dels bliver det mere harmonisk, dels er det lettere at huske og genblande de farver man ønsker. Se teksten til maleriet ’Søtorvet, Vintereftermiddag’.

Maleri øverst venstre hjørne: Søtorvet, Vintereftermiddag, olie, 75x100 cm. Dette maleri er hovedsageligt malet med Cadmium rød lys og Ceruleanblå (og hvid), hvorved man kan få alle de gråblå, gråviolette, brunlige, samt pink til orangerøde nuancer. Der er en smule af andre farver, cadmium gul medium, brændt sienna, ultramarin.


For mere info om farver og om farveblandings kurser, kontakt Daniel Goldenberg
gold@adr.dk eller
www.danielgoldenberg.dk

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Tidligere kommentarer

Groth

Super indlæg, tak for det, har arprøvet Daniels tidligere kommentar omkring blanding af sort, kommentar til tidliger indlæg om farver :-),


24 October  2011

Vis flere

Lav din egen hjemmeside med NemmeHjemmesider.dk

Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"