95 % af vores kunder anbefaler NemmeHjemmesider for brugervenlighed og god support! Klik her og prøv helt gratis...
Skriv til Rosella

Ukunstneriske kunstnere?


15-11-2011 Vist: 535 gange.

Det er selvfølgelig den gamle snak om hvad kunst egentlig er! Og kunstnere selvfølgelig Jeg stødte tilfældigvis ind i et indslag på Facebook hvor en kunstner lagde op til en debat om hvorvidt en meget enkel kunstnerisk streg var de penge værd, som der blev forlangt og også betalt. Jeg kunne se at dialogen meget hurtigt gik ud på, at det her vist var lidt for let og det kunne man have lavet i børnehavenog mere i den dur. Er jeg nu for krævende når jeg syntes at man som kunstner bør lære lidt om højre og venstre hjernehalvdel. Jeg blev forbavset over hvor lidt frihed og ransagelse af mulighederne indenfor kunsten disse kunstnere gav sig selv og andre?

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Tidligere kommentarer

Groth

Ja, man skal passe meget på med at sige hvad der god og dårlig kunst. Jeg har siddet i bestyrelsen i vores lille kunstforening (50-60 medlemmer), på min arbejdsplads i vel omkring 10 år. Bestyrelsen laver aftale med forskellige kunstnere om at udstille en måned af gangen, hvor vi så typisk køber et kunstværk af den pågældende kunstner. Det sjove er at vi er typisk 6 personer i bestyrelsen, der så skal vælge imellem kunstnerens 15-20 værker, og vores smag er meget forskellige :-),.

Hvert år trækker vi så lod imellem foreningens medlemmer om den indkøbte kunst, og her er det også meget forskellig hvad der er den enkeltes favorit.
En anden ting, er at vi nogle gange i forbindelse med at en ny kunstner hænger sine billeder op, er enige om de første par dage at billederne er utrolige gode, og når måneden er gået, er man faktisk gået hen og blevet trætte af dem. Og andre gange at tænke ved førstegangs indtrykket at det er noget lort, og faktisk blive forelsket i billederne i løbet af en måned, og det er vel det der også gør kunst så forunderligt.
 
Men det er egentlig var mit budskab, er at kunstnerisk udtryk er vel lidt i samme boldgade, hvad er det. Hvad er det rigtige udtryk og ej, mange kunstnere bliver kendte ved provokationen over for publikum, eksempelvis læste jeg en bog om P.S.Krøyer, han slog rigtig igennem ved at provokere publikum ved at male fattige og hårdarbejdende almindelige mennesker !, hvilket man kan grine af i dag
 
Men lad os fryde os over vores glæde for kunst, og hvor forskellig vores smag er, og alligevel kan vi mange gange godt blive enig om hvem der er virkelig gode, eller iøjnefalende :-),

16 November  2011

Per Corell

 Jo du har helt ret, og tak foresten,,,,  jeg har set hvor mange der eden egentlig at have en profesionel tilgang, har en meget vigtig glæde ved faktisk temmelig "ligegyldige" værker. Men osse hvordan nogle er vokset med opgaven  hvis blot kritiken ikke har slået glæden ned. Derfor er resultalet som vi andre ser det, ikke altid det vigtigste, men derimod er muligheden folk måske for sørste gang oplever, for overhovedet at være kreativ, meget vigitg --- og befordrende for maget andet end blot et par skilderier.  At kunst er svær at vurdere er da rigitgt nok, men kritik handler osse meget om at tilskynde frem for at værdi sætte. 


17 November  2011

Rosella

"At tilskynde frem for at værdisætte". Den sætning er både klog og poetisk. Den minder mig om noget Asger Jorn skrev om kunst og som jeg lykkeligvis har glemt, men det står skrevet som forord i en bog jeg engang skrev for mig selv. Jeg vender tilbage når jeg har tryllet de sætninger frem igen. Men de starter sådan: "Der findes ingen kunst sålænge............"


19 November  2011

Per Corell

 Jamenn du har helt ret. Desværre er vi så resultat orienterede at vi alt for ofte glemmer, at kunsten ikke handler om det spetakulære og flotte, næ at vokse ved oplevelsen og bygge fundamentet til livsglæden er en process der ikke ka måles og slet ikke skal måles.


20 November  2011

Per Corell

P.s. --- jo hvad angår overskriften, så må jeg indrømme at jeg ret tit har svært ved netop det. Jeg lægger heller ikke skjul på at jeg meget sjældent "kigger" på andres kunst --- jeg har rigeligt i min egen kreativitet. Ikke at jeg går så langt som det var accepteret engang, at jeg mener at f.eks. akademiet "ødelægger" mere end det opbygger kunstnerens personlige udtryk, for håndværket er da basis for det bedste. og selvfølgelig vil der altid være en stor grad af noget socialt i tiden.

 


20 November  2011

Vis flere

Lav din egen hjemmeside med NemmeHjemmesider.dk

Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"