31-01-2013 Vist: 2051 gange.
Jo det forekommer mig, at der hersker en anelse kaos omkring de censurerede udstillinger - havd de kan, hvad man selv skal kunne, hvorfor - hvad og hvordan. Jeg giver her min viden om emnet videre:
Der findes i Danmark i hovedtrækkene to typer censurerede udstillinger - nemlig dem, hvor man betaler for at få sine ting bedømt og dem, hvor det er gratis at deltage.
De sidstnævnte - de gratis - er som regel projektorienterede. Dvs man læser betingelser for deltagelse og udarbejder et projekt i forhold til udstillingen. Som regel kan man kende disse udstillinger ved, at de kaldes "Open Call", men det kan du ikke altid regne med. Hvad du kan regne med i disse udstillinger er, at du er op imod en hob af professionelle kunstner med professionelle netværk, hvilket ikke skal afholde dig fra at deltage, naturligvis.
De censurede udstillinger hvor man betaler et gebyr for at få sine ting bedømt falder i to typer:
1) Langt, langt de fleste er lavet af private eller halvoffentlige kunstforeninger, som mangler penge i kassen. Der er nemlig ikke nogen bedre måde for en kunstforening at tjene penge på end at få håbefulde kunstnere til at betale et gebyr - typisk mellem 200 - 500, - kr - for at få en bedømmelse. For gebyret få du så lov til at indlevere en 5 - 6 værker, som en kunstfaglig juru bedømmer og udvælger med henblik på en udstilling.
Det gode ved denne form er: Det er faktisk andre professionelle kunstnere, der sidder og bedømmer værkerne og i den forstand en slags faglig bedømmelse. Der forekommer et vist - nogle gange bedre end andre - reklamearbejde i forbindelse med udstillingen. Endvidere kan du skrive det på dit CV, hvis du kommer igennem og endelig kan du jo håbe at ved selve udstillingen, er der nogen der får øje på dine ting og enten køber dem eller beder om en udstilling med dig et andet sted. I disse lokale udstillinger er du oppe imod færre andre kunstnere. Typisk vil mellem 10 og 20 % af de indleverede værker komme igennem censuren.
Det knap så gode ved denne form er: Det er først og fremmest en pengeindsprøjtning til de private kunstforeninger og man gør derfor klogt i at undersøge, hvor stort er det forventede besøgstal til pågældende udstilling. Endvidere er det sjældent at dine værker er forsikrede under processen. Kunstnerne, der bedømmer arbejder ofte frivilligt, nogengange mod honorar og er endvidere ofte lokalt rekruterede. På et vist tidspunkt i din karriere, skal du nok genoverveje, hvor mange af disse udstillinger, du vil sætte på dit CV, da de ikke giver nogen særlig prestige eller anerkendelse lidt højere oppe i hierakiet - som f.ex. hvis en tømrer på sit CV skriver at han har lavet sin mormors hønsegård i en ansøgning om at lægge tag på borgmesterkontoret. ;)
Endelig er der også forskel på denne type censurerede udstillinger i forhold til anerkendelse. Nogen har nemlig et godt ry og mere prestige end andre. Det kan svært at gennemskue. hvad er f.ex. forskellen på: Nordjyske censurerede og Østhimmerlands censurerede - det lyder jo ens. Jo Nordjyske censurerede laves af Kunstcenteret i Dronninglund som har både offentlige og private midler og temmelig høj anerkendelse i fagkredse. Udstillingen varer en måned. Østhimmerlands censurerede er derimod lavet af en lokal kunstforening i Skørping og afholdes i kulturhusets koncertsal nogle få dage.
2) De andre censurerede udstillinger, hvor du betaler et gebyr er de 5 statsanerkendte udstillinger: KS - Kunstnernes sommerudstilling, KP - Kunstnernes påskeudstilling, KE - Kunstnernes efterårsudstilling, Charlottenborgudstillingen, Nordjyllands censurerede. De statsanerkendte censurerede udstillinger er en del af Danmarks promovering af unge kunstnere, sammen med Kunstrådet og Kunstfonden og Statens værksted m.m. Man kan sige de statscensurerede udstillinger er indgangen til kunstens professionelle verden for folk, der ikke har gået på akademiet. Disse udstillinger giver både point og stor anerkendelse til brug for videre ansøgninger om støtte eller udstillinger. Du er sikret et stort og kunstfagligt publikum, hvis du kommer igennem. En professionel annoncering og stemmeret i de kommende års nedsættelse af censurkomiteer. Til gengæld er de statsanerkendte udstillinger dyre og det er hundesvært at komme igennem: Mellem 1 og 3 % af de indleverede værker. Endelig er der censurkomtiens personlige smag og krav om en sammenhængende udstilling, der viser samtidskunstens tendenser. Til gengæld er dine billeder forsikrede under procesen.
Mvh Karin Lykke Waladhausen
AnKir
Mange tak for indlægget.
02 April 2013
AnKir
DK er et for lille land til at dukkekunst kan have en chance på de cencurerede. De skal istedet søge hen på DABIDA - en hollansk belgiske institut af dukkekunst. DEt er en skam at dukkekunst er ukendt land for kunstforeningerne herhjemme .
Men ellers endnu et tak Karin for din gode information
http://en.wikipedia.org/wiki/Art_doll
og NIADA National Institute of American doll artist
02 April 2013
Karin Waldhausen
Tak for jeres kommentarer - dejligt at det giver mening for nogen derude.. Og ja det er synd med dukkekunsten - og maskekunsten at de ikke har bedre plads i det danske kunstlandskab.. Kh Karin
02 April 2013
Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"
Leif Buus Nicolajsen
Spændende indlæg :-),
30 March 2013