| Forfatter |
Emne  |
|
|
Per Corell

526 Indlæg |
Skrevet - 06 December 2012 : 14:05:25
|
Jeg er blevet i tvivl om "Stopmotion". Oprindeligt er det jo enkelt foto's der vises som ved en film et ad gangen, og på den måde at man ved at tage billedet fra en fast opstilling, kan flytte objekterne i scenen så det bliver en animsion. Men nu ser jeg der er en anden mulighed for at lave en Stopmotion sekvens, nemlig at man "hakker" en video op i stilbilleder som man så sætter sammen i en film strimmel. Jeg har to kameraer, et godt Samsung kompakt der er rigtigt godt også til videoer i HD, og et Sony Nex5, og jeg har Remote til begge, -- problemet er bare at remoten til Sony'en kun kan blinke og tage et billede tilgengæld kan den programeres så jeg kan bestemme hvor lang tid der skal være mellem hvert billede, Med Samsung kompakt kameraet kan jeg ikke programere på den måde men kan tage enkelt billeder når jeg trykker på remoten, til gengæld kan Samsungen pauses medens den optager en HD video det kan Sony'en ikke.
Så jeg har altså flere problemer -- jeg ville helst tage en række enjkelt billeder og sætte dem sammen til en animation, men Sony Nex er lavet til at tage store billeder ikke små så hvert billede vil fylde en del på hukommelses kortet. Samsungen kan sættes op så den tager rimeligt små foto's og der vil være plads til en masse, vistnok et par tusinde 680X420 men så skal jeg trykke på remoten for hvert billede, eller jeg skal tage en video og klippe den op i enkelt billeder. Aller helst ville jeg jo bruge Sony Nex, for den har en rigtig god optik og jeg kan sætte andre optiker på, med Samsung kompakt har jeg kun den ene optik og billedet kan ikke på samme måde justeres manuelt med f.eks. sløret bagrund, som Nex'en kan, --- men det er så noget jeg må vælge imellem, i første omgang handler det om at jeg må spørge om nogle her, har erfaring med Stop-Motion. Altså hvad der er bedst, -- at bruge en video til det eller still billeder ? |
|
|
Jensen
12 indlæg |
|
|
Per Corell

526 indlæg |
Skrevet - 17 December 2012 : 15:38:08
|
Tak, det er ret utrolige tekniker, det eneste nu er det med at klippe en Video op i enkelt billeder og så sætte dem sammen til en animation. På den måde vil man jo få væsentligt mere jævne optagelser -- jeg har netop downloaded det nyeste software fra Sony og der kan man redigere en video på netop den måde, altså tage screenshots som så kan sættes sammen. Men stadig skal man manuelt klippe hvert billede ud af Videoen og det tyder på at det ikke er en teknik der har vundet indpas. Endnu.
Til gengæld er der nu mulighed for at sættte scener sammen fra forskellige Videoer på en måde der ikke er så kolosal besværlig som det har været hidtil. Nex-5 som jeg har, tager forrygende gode Videoer men kan ikke pauses, ---- det var en alvorlig barriere før, men når man kan klippe sekvenser ud og kopiere dem ind i en ny Video, hjælper det jo ; man får den helt store HD opløsning og kan bruge de objektiver man vil, men det bliver stadig et rimeligt stort arbejde ved "klippebordet", inden man kan tage den færdige Video og klippe enkeltbilleder ud til en animation. Det jeg vil, er at optage en række scener medens jeg selv maler et vægmaleri. Altså vise hvor nemt det er med Stor Stencil, vise både resultatet og processen og det vil jeg helst gøre så "filmen" fremstår så profesionelt som muligt. ---- Det indebærer jo at jeg både skal male og fotografere, så det bedste ville nok være at sætte Remoten til at styre kameraet, til at tage et vist antal foto's med det rigtige mellemrum. Desværre er Nex'en så beregnet til at yde maximum ikke minimum, så hvert foto vil blige på 3056 x 4592 og mindst 3,5 Mb -- 5 Mb. i standard opløsning og 2288 x 1520 1,18 Mb. i mindst mulige opløsning. ---- så hvor mange billeder på 1,18 Mb. er der plads til.... Video muligheden ligger jo lige for og med Sony's HD format giver det nogle umiddelbare fordele at kunne klippe enkeltbilleder --- hvis så der var en autmatisk mulighed for f.eks. at klippe et billede for hvert tredie sekund af videoen, så man ikke skal sidde og gøre det manuelt, ville det være en mulighed, -- men sådan fungerer det bare ikke endnu. |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|