Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
Tineye reverse image lookup   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer

Annoncer

Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 9284 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- Tineye reverse image lookup
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 Tineye reverse image lookup

Print venligt
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne  

Per Corell

526 Indlæg

Skrevet - 30 November 2012 :  14:26:17  Vis Profil
Jeg kan meget anbefale en web tjeneste der hedder "tineye", den leder efter billeder der er "magen til" det du beder den om at kigge på ;

http://www.tineye.com/

Især hvis man går op i copyright er det en rigtig god, men desværre også en tjeneste under opbygning.

Den samler billeder på webbet og sammenligner det billede du paster ind og findes det samme billede et andet sted -- og Tineye i forvejen kender det, -- får du en link til det.

Der er jo store gratis billedarkiver, hvor man kan hente billeder og det med Copyright er bedre afklaret.

Prøv ;

http://www.shutterstock.com

Søgeord

adult, atelier, bare, beautiful, beauty, blond, body, caucasian, color, couturier, cute, dark, delicate, elegance, excitation, expressing, fashion, female, femininity, figure, glamour, grace, hair, hair-curlers, human, luxury, makeup, model, mysterious, mystery, naked, nude, people, person, portrait, pose, salon, seductive, sensuality, sexual, sexy, tailor, wave, white, wind, woman, young

Edited by - SilverScreen on 30 November 2012 15:03:19

3 indlæg

Skrevet - 02 December 2012 :  11:14:47
Ja tineye virker ret godt. Jeg fandt bla. dette foto af David Garh: http://www.ew.com/ew/article/0,,20275275,00.html

Med hensyn til fotoarkiverne som du hentyder til. Disse er ikke som du skriver, steder hvor man gratis kan hente billeder. Det er steder hvor eksempelvis fotografer kan ligge rettighederne til deres fotografier til salg. Ønsker man at male ud fra disse fotos eller på anden måde benytte disse billeder skal man først sikre sig rettighederne. F.eks. kan man heller ikke kopiere et billede og benytte det i et forum indlæg uden at have betalt for det. Man kan derimod godt linke til et billede som jeg har gjort her.

Generelt tror jeg at der er stor uvished omkring det at male ud fra eksterne fotografier. En gammel skrøne er, at ændrer man billedet 10%, så er det at betragte som et originalt værk. Dette er ikke tilfældet! Hvad enten man bruger det hele billedet eller blot dele af et billede, så er det beskyttet af copyrights som alt andet, hvilket i Danmark vil sige 70 år efter kunstnerens død.

Ønsker man at købe rettighederne til at bruge et billede, så er det også vigtigt at skelne mellem de forskellige rettighedstyper der kan erhverves. F.eks er det ikke de samme rettigheder der gør sig gældende hvis du ønsker at male et maleri til dig selv, som hvis du har i sinde at sælge det, eller på anden måde udnytte det kommercielt.

Selv arbejder jeg meget sammen med fotografer. Her arbejder jeg enten på bestilling hvor jeg afstår alle rettigheder, eller vi indgår et samarbejde og en skriftlig aftale, hvor maleriet bliver at betragte som et nyt værk, hvor vi eksempelvis deler rettighederne 50/50.

Det vidunderlige ved vores tidsalder er, at vi har mulighederne for at genskabe øjeblikke uden selv at være tilstede, eller uden udelukkende at bero på vores hukommelse. Selv slæber jeg kameraet med mig over alt hvor jeg går i tilfælde af at jeg skulle falde over et motiv der bare MÅ foreviges på lærredet.

Gina Michaells
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 02 December 2012 :  13:40:26  Vis profil
Ja Jeg kan anbefale MAS at overveje en aftale med Tineye, det vil være et unikt tilbud til medlemmerne hvis deres billeder bliver registreret ved Tineye og det skulle være en temmelig triviel procedyre at indsætte dem i det sctipt de tilbyder, man kan så forestille sig at medlemmer siger ja eller nej tak. Det har været en diskusion i årevis om man har kunnet tage et billede på webbet og f.eks. få printet et magen til som maleri på lærrede, uden at overtræde copyright og især med de opdateringer af copyright der har været de seneste år er det påfaldende at diskutionen ligesom er gået i stå. Også fordi iflg. disse er enda et nyt billede lavet efter et allerede existerende, selv beskyttet under copyright. Spørgsmålet er så om der juridisk er forskel på et foto af et maleri og et maleri der er malet efter et foto hvis kopisten ikke har rettigheder til fotoet. Hvis der foregår en forarbejdning en kunstnerisk bearbejdelse vil der tilgengæld være forskel, hvadenten der er tale om et bearbejdet foto eller et maleri der fokucerer på nogle eller undlader andre detaljer, i det tilfælde vil det være et nyt værk hvorimod en kopi hvor man knap kan se forske , vil være en kopi. Desværre er der ikke nogle sager hvor fotografer her i danmark, har forsvaret deres copyright, det kunne ellers være befriende især fordi det er en ting at male men det er en større udfordring at finde et motiv.

Derfor er det også en kæmpe udfordring om man som maler vil finde sine egne motiver eller vil finde dem på webbet. Jeg sætter det krav før jeg kan annerkende noget som et værk, at det ikke er en direkte kopi, altså at maleren har foretaget en bearbejdning hvadenten det er malerens eget eller et forlæg maleren har fundet på webbet, at vi ser så mange Ikon kopier har jo noget at gøre med hvad de enkelte kunst retninger annerkender, for eksempel er PopArten jo lidt speciel på det plan og det er ligesom annerkendt at man kan tage et foto af Obama man har fundet på webbet og bearbejde det, men der foregår så også en bearbejdning der er unik for pop kunsten og såvidt jeg ved, har det ikke hindret nogle malere indenfor den retning at udføre deres værker.

Det er dejligt at vi får afklaret disse ting, altså at der er disse store samlinger af billeder hvor man kan sætte sine billeder til salg for dem der vil betale copyright, -- på den anden side mener jeg det så også burde være sådan at en kunde får dette advide også. Hvorfor jeg mener det er vel indlysende --- når først markedet bliver oversvømmet af kinesiske og russiske malerier malet på samlebånd efter udvalgte fotografier, er de der maler efter egen intuision og i deres egen process oppe mod en temmelig hård konkurence. Hvadenten der er eller ikke er betalt copyright.

Edited by - SilverScreen on 02 December 2012 13:55:13
Gå til toppen af siden

3 indlæg

Skrevet - 02 December 2012 :  15:29:18
Nu tror jeg at tråden har taget en drejning, og at vi endelig er kommet ind til benet. Fra at have en skjult dagsorden i et informativt indlæg omkring copyrights, er vi nu i stedet ude i det urgamle spørgsmål - hvad er kunst? Eller rettere - hvad er ikke? Hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade..?

For at citere dig:

"Når først markedet bliver oversvømmet af kinesiske og russiske malerier malet på samlebånd efter udvalgte fotografier, er de der maler efter egen intuision og i deres egen process oppe mod en temmelig hård konkurrence"

For mig er kunst bestemt ingen konkurrence! I min verden har kunst heller ingen sprog, hudfarve eller geografiske tilhørsforhold. Jeg har heller ingen regler for hvordan jeg vil tillade min egen inspiration at komme. For mig er kunst individuel og uendeligt svævende som universet, uden nogen form for facitliste. Anerkendelse af det "etablere samfund" forandrer på ingen måde min egen kunsts betydning, ligesom jeg heller ikke maler med tanke på hvad andres krav til værket måtte være.

Nu er jeg selv vokset op i Asien. Jeg har lært at male af dem du refererer til som "samlebåndsmalere". Det er også i dette miljø at jeg har oplevet den største grad af intuition. At tro at disse mennesker ikke arbejder i deres egen process er en stor fejlagtig anskuelse. Det er dog korrekt at disse mennesker ikke behøver den samme timeløn som dig for at overleve, og at de bestemt behøver at være teknisk dygtige for at sælge deres malerier - Hvilket i øvrigt får mig til at tænke på et sjovt lille citat af Kathy Lette:

" Good art is in the wallet of the beholder"

Du kan være helt rolig.. Kan folk lide din kunst, så skal de nok købe den!

Gina Michaells

Edited by - GinaMichaells on 02 December 2012 15:32:48
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 02 December 2012 :  18:56:00  Vis profil
Jo, men nu er penge ikke just det der står i fokus når jeg maler, jeg maler heller ikke for at sælge men for at male og det at udvikle nye metoder giver nye muligheder, derfor kan jeg næppe have en skjult dagsorden og det at du mener jeg har det, gør det jo ikke sandt.

Men det er et meget sjovt citat, at "god kunst ligger i ejerens tegnebog" altså at kunst skal måles i hvad en køber vil give for et kunstværk, det er et citat der modsiger min opfattelse må jeg nok sige.
Jeg mener absolut ikke kunst er noget fritsvævende og uhåndgribeligt eller at "hvadsomhelst" kan være kunst. Der er langt større krav til det. Især i dag, hvor det enda helst skal være innovativt, ikke set før, enestående personligt og noget man umiddelbart vil genkende som kunst. Der er kolosal forskel fra land til land kontinent til kontinent, webbet vil nok med tiden gøre det mere indlysende men vil også ændre den måde folk "bruger" kunst. Hvorfor nogle vil anskaffe et bestemt billede, hvad de ser i det, siger jo lige så meget om dem selv, og 'der er valget jo helt frit for hvad man vil have på sine vægge.
Gå til toppen af siden

1234

157 indlæg

Skrevet - 03 December 2012 :  09:40:47  Vis profil
Hej

Jeg kendte ikke tineye.com før nu. Interessant ide.

Egentlig ser jeg dette en debat imellem medlemmer på MyArtSpace.dk men da vi bliver nævnt som part i sagen er jeg nødt til at kommentere på det og gøre vores rolle klar.

Om copyright
Vi har omkring 30.000 billeder på MyArtSpace så det er op til den enkelte at tage ansvar for, at det man selv har lavet også overholder copyright reglerne. Det har jeg fuld tillid til - og ellers er der jo myndigheder der tager sig af den slags.

I det konkrete tilfælde er det udtrykkeligt skrevet, at fotoet som billedet er malet på baggrund af, er taget af den pågældende fotograf.

Og jeg kan ikke tro andet, end at Gina taler sandt, når hun skriver at hun har lovmæssig ret til at male billedet. (Ellers ville det være tosset at skrive fotografens navn på, da han jo får nemmere ved at finde det - skal bare google sit navn ).

Jeg har heller ingen grund til at tro, at det ikke er Ginas hånd der har ført penslen.

Om globaliseringens betydning
Hvad angår globaliseringens betydning for danske billedkunstnere - den kan hverken du eller jeg gøre så meget ved - andet end at forholde os til den. Det er klart, at globaliseringen presser højløns-lande som Danmark - men omvendt giver det også muligheder den anden vej.

Jeg talte med en god ven forleden, som er i tøjindustrien og derfor har rejst flere gange i Kina. Han sagde, at de rige i kinesere - og dem er der efterhånden mange af - de finder ikke status i kinesiske varer - men udenlandske. Han vurderede, at der ville være super muligheder for at eksportere dansk kunst og design til Kina.

Når vi taler kunstkøbere, så skal vi huske at der er den store masse, der ikke går så frygteligt meget op i det, som køber serieproduktioner af Poul Pava. (Jeg vil gerne understrege at jeg ikke ser det som det problem og at jeg heller ikke nedvurderer den ene eller den anden!)

Og der vil trykket fra Kina og andre lavtløns lande kunne mærkes. Poul Pava vil skulle oppe sig for at være foran og forsvare at hans ting koster mere end tilsvarende ting fra Kina.

Og så er der de andre kunstkøbere. Dem som interesser sig for kunst, går på udstillinger og for hvem historien bag værket også er vigtig. Dem der også er villige til at betale penge for det. Den gruppe - tror jeg - køber ikke et billede fra Kina fordi det er billigt. Hvis de køber det, er det fordi de synes det er et særligt godt billede.

Om den ene og anden slags inspiration
For at runde af vil jeg denne gang ikke tage del i debatten om hvad der er kunst og hvad der ikke er. Jeg vil heller ikke på nogen måde diskutere, om den ene inspiration er bedre end den anden. For mig er inspirationen en interessant "sidehistorie" til værket, men det er den endelige værk der er hovedhistorien.

Er det endelige værk tyvstjålet kan jeg naturligvis kun tage afstand fra det. Hvis der beviseligt er tale om tyveri, vil det også blive fjernet fra siden.

Det vurderer jeg ikke er tilfældet i denne sag.

Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 03 December 2012 :  12:54:00  Vis profil
Nu har jeg så givet mit forslag videre ; om I synes det er en passende service eller det måske er for besværligt , -- men man kunne jo forestille sig at medlemmer kunne betale for at få deres værker medtaget i Tineye's katalog. Det er godt nok temmeligt specielt og Tineye er under konstant opbygning, men mange ville måske se det som en stor fordel at få dokumenteret deres værkers tilblivelses dato så ingen kan "låne" motivet hvadenten der er tale om foto's eller andre billeder er det noget i den retning vi savner. For det bliver ikke nemmere i fremtiden, at forsvare sine rettigheder.

Selvfølgelig er intet gratis og det er et arbejde der skal udføres, udover jeg ikke ved hvad udgifterne er, --- men at kunne skrive at ens billeder er optaget i Tineye er jo en form for garanti som mange vil være glade for og mange kunstnere savner. --- Men nu er forslaget stillet og jeg håber I vil overveje muligheden. Tineye ar jo gjort det rimeligt nemt når de tilbyder færdige skabeloner. Det er jo nødvendigt for endnu er det ikke sådan, at der er software som kan "genkende" et billede, på den måde vi helst ville have det. Men hvis MAS starter med at tilbyde optagelse i Tineye's, vil andre måske følge efter det er nemlig noget af det vi savner.

Man behøver jo ikke gå særligt langt ud på webbet før man bliver forvirret over hvor store interesser der faktisk er. Lige fra Stockfoto firmaer til kunst-sites der i virkeligheden er forklædte salgs gallerier for et firma's printede billeder. Jeg er da sikker på at andre end jeg, har undret sig over hvorfor man øjeblikkelig bliver tilbudt at købe printede malerier hvis man bare vil uploade sine egne. Det kan tit virke somom mange af disse firmaer i deres jagt på kunder, mener at folk der maler er blandt deres kundegruppe og det er godt nok store firmaer, internasionale interesser og om der er tale om kunst eller dekoration kan i den forbindelse være ligegyldigt og så alligevel --- for hvis man ikke har gennemskuet salgstrickene hos de print firmaer, spilder man nok sine tallenter ved at tro at det er et passende galleri for dybt personlige værker når forsiden er fyldt med idylliske skovpartier, vilde dyr i sneen, grædende sigøjnerbørn og kronhjorte, malet med highlights og en attitude der er reklamebrancen værdig. Altså de steder, hvor du aldrig ser amatør malerens billeder på forsiden, men kun de billeder du foresten kan bestille til nedsat pris som medlem og hvis du modtager firmaets nyhedsbreve.

Sådan er MAS jo ikke, og bliver forhåbentlig aldrig nogle af disse firmaers forlængede arm, men en af måderne er altså at undersøge om Tineye eller noget tilsvarende, for eksempel lidt hjælp til at udgive under creative commons, har medlemmernes interesse.
Gå til toppen af siden

1234

157 indlæg

Skrevet - 04 December 2012 :  14:19:08  Vis profil
Ja tak for forslaget.
Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det kan virke hos os men det ville da være en smart feature - at kunne kopisikre på denne måde.

Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 05 December 2012 :  15:14:27  Vis profil
Det vil jo indebære noget arbejde, medmindre man kender en smule til programering, for i det tilfælde, skulle det jo ikke være så svært at sætte addresserne på billederne ind i det script Tineye tilbyder. Tiney's beskrivelse skal nok nærlæses, men der er programerings eksempler til at gøre det manuelt, men skal det fungere nemt og brugervenligt skal der nok bruges lidt tid på det. Tineye siger de samarbejder med forskellige sites hvor man altså kan uploade, men de anbefaler at man sætter link addressen på billederne ind i deres script , hvorefter det mailes til dem og derefter er billedet med i Tineye's katalog af billeder.
Copyright fungerer jo bedst ved at man kan dokumentere at have offentligjort først, så ved at et billede er optaget hos Tineye eller hvis der er tilsvarende, står man meget stærkere hvis ens billeder lånes til kommersielt brug. Det er lidt som patent oprindeligt fungerede altså at et firma simpelthen får penge for at optage et patent og dermed kan datoen dokumenteres og kan nogle andre dokumentere en tidligere dato, kan de dokumentere deres rettigheder.

Måske er det et for profesionelt tilbud til amatør kunstnere, men der er en del medlemmer som kunne profitere og andre der måske ville bruge muligheden --- men det var blot et forslag.
Gå til toppen af siden
  Forrige emne Emne Næste emne  

Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000