Vind et kunstværk til 5000 kr, skriv dig op på vores malingliste

Close
Skanning af billeder   - MyArtSpace - Online galleri, Se det flotte
kunstvæggen

ArtExclusive

Udvalgte kunstnere

Kunstnerartikler

Lærreder
Rammer




Annoncer



Dine værker fortjener opmærksomhed!

Ja tak!

Del dine værker og bliv set. Meld dig ind i Danmarks største kunstfællesskab med 8862 kreative som deler deres passion. Kom med i fællesskabet, det er helt gratis.

- Skanning af billeder
 Alle Forums
 Kunstner til kunstner
 Debat, snik snak og opslagstavle
 Skanning af billeder

 Print venligt
Forfatter Forrige emne Emne Næste emne  

Runa K. Tetzschner

3 Indlæg

Skrevet - 25 July 2012 :  09:56:55  Vis Profil
Jeg skal have skannet et billede/farvetegning i størrelsen 40x50cm. Det skal være i god kvalitet, evt. til senere plakattryk. Ved i hvor det evt. kan gøres? Jeg kan ikke finde nogen som kan i Nordjylland, hvor jeg holder mest til (og det er for langt at tage til Island, hvor jeg bor og hidtil har fået den slags gjort). Men jeg kommer tit forbi København. Ideer?

Runa K. Tetzschner

1234

157 indlæg

Skrevet - 27 July 2012 :  11:16:11  Vis profil
quote:
Originally posted by Runa K. Tetzschner

Jeg skal have skannet et billede/farvetegning i størrelsen 40x50cm. Det skal være i god kvalitet, evt. til senere plakattryk. Ved i hvor det evt. kan gøres? Jeg kan ikke finde nogen som kan i Nordjylland, hvor jeg holder mest til (og det er for langt at tage til Island, hvor jeg bor og hidtil har fået den slags gjort). Men jeg kommer tit forbi København. Ideer?



Hej

Jeg er godt nok ikke fra Nordjylland, men har du været omkring fotohandlerne? De har ofte en god scanner stående. Ellers søg efter trykkerier - og evt. hvis I har et godt kulturhus i byen. De har nogen gange den slags udstyr stående til gratis (eller næsten gratis) afbenyttelse.

God sommer
Knud

MyArtSpace.dk
ArtBazar.dk
href="http://KunstnerKontakt.dk">KunstnerKontakt.dk
ArtExclusive.dk
href="http://nemmehjemmesider.dk">NemmeHjemmesider.dk
Gå til toppen af siden

Per Corell

526 indlæg

Skrevet - 28 July 2012 :  00:59:22  Vis profil
40X50 Cm ligger over hvad de største almindelige scannere kan håndtere. For mange år siden udstyrede man pen plottere med en enkelt scan diode og kørte plotteren i baner hen over mediet. Altså istedet for en pen der tegnede, gennemløb man hele mediet og på den måde kunne man "scanne" enda meget store streg tegninger, altså dobbelt A0. Den slags udstyr for ikke at tale om folk der kender både software og hardware er nok svære at finde i dag, så jeg vil foreslå at du leder efter en fotograf, der har helst et Full-Frame kamera. I nødstilfælde kan du sagtens klare dig med et spejlrefleks kamera, med en Aps-C sensor, hvis du finder et kamera der med den type sensor er oppe i 18 Mp, kan du tage et foto, som du kan printe ud i A1 format, hvilket vist er hvad du sigter efter.
Du skal så være sikker på at kameraet ligger med chippen paralellt med det du vil tage billedet af, men selv en interemistisk opstilling, med et almindeligt foto stativ, kan efter min erfaring, klare den opgave. Det kan fotografen sikkert klare, bare der er zoomet så nær kanterne som muligt.
Hvis du vil gøre det bedre, kan du overveje at tage to billeder og "stitche dem sammen, -- på webbet kan du sikkert finde software, der kan klare det, bare du søger.

Men mit råd er så ligesom "til husbehov. Du skal nok tage en del billeder før resultatet bliver perfekt og du har callibreret kameraet helt rigtigt -- jeg anbefaler at du også bruger en fjernbetjening, det er der til alle lidt dyrere digitale spejlrefleks kameraer.---- Men kig på denne link, der kan du læse alt der er nødvendigt at vide om hhv. chip størrelse, kamera typer og udskrift format for hvert enkelt format ;
http://reviews.cnet.com/4520-7603_7-6241014-3.html

Vil du endelig gøre det _helt_ perfekt, er der stadig en mulighed som sjovt nok kan vise sig at være bedre end full-frame og stor- scanner, nemlig de gamle analoge spejlrefleks eller endnu bedre hvis du kan få det fremkaldt, et mellemformat analogt foto, --- sådan et kan nemlig scannes af de små men uhyre højopløst scannere der stadig står rundt omkring til at omsætte analog film til digitalt format og med den teknik, kan du såmænd få printet i 6 gange 10 meter.

Men kig på denne link, den er i et rimeligt forståeligt sprog og fortælle hvad du kan forvente af et "almindeligt" Aps-C 16 Mp. kamera ;
http://www.dmcphoto.com/Articles/CameraResolutionAndPrintSize/index.html

En fotograf kan så bedst sætte lysfølsomheden for kameraet til en værdi med mindst digital støj, men når kameraet står i et stativ og du kan bestemme hvilket lys fotoet skal tages under, og du bruger en fjernbetjening så kameraet ikke på noget tidspunkt under optagelsen ryster -- det kan man jo ricikere, hvis du skal trykke på knappen på selve kameraet--- så er fordelen at man kan få både stor dybdeskarphed, optagelsen kan foregå med selv flere sekunders varighed, og med et moderne spejlrefleks, kan du lige inden billedet bliver taget, sætte den helt rigtige Hvid balance -- medminder, og det er noget jeg selv ofte har oplevet, at du får bedre farver i det kameraet viser.

Edited by - SilverScreen on 28 July 2012 11:17:23
Gå til toppen af siden
  Forrige emne Emne Næste emne  

 Print venligt
Spring til:
Snitz Forums 2000