Hvordan vil du beskrive dit kunstneriske arbejde?
Mit kunstneriske arbejde kan bedst beskrives som en rejse både ind i mig selv, men i den grad også udad for at nå andre mennesker.
Rejsen indad foregår, når billedet bliver til. Når billedet så står færdigt, begynder rejsen udad til andre mennesker, som forhåbentligt ser en holdning, en mening, en følelse de kan bruge til noget.
Jeg synes at få kontakt med nogle dybere lag - og lærred og pensler er mine hjælpere til at hive billeder, stemninger, former, følelser op til overfladen og visualiserer det for mig og siden beskueren.
Mit kunstneriske arbejde er derfor meget uforudsigeligt for mig. Jeg aner ikke fra starten, hvad der kommer frem på lærredet - ofte tænker jeg: "Hvor kom det udtryk, eller det ansigt fra??" eller "hvorfor lige den slags landskab??"
Hvordan er kunsten en del af dit liv nu? Og i hvilket omfang?
Kunsten er ved et tilfælde blevet en større og større del af mit liv. Jeg har svært ved ikke at udtrykke mig, enten via maleriet, tegningen, pc'en men ligeså meget i digtform, musik og fotografi.
Jeg kan ikke rigtigt skelne de forskellige kunstarter fra hinanden og jeg inspireres ofte af et digt, et stykke musik, eller også giver maleriets teknikker mig nye ideer til måden at fotografere på.
Det er ikke altid kun sjovt at skulle udtrykke sig hele tiden. Til tider og jeg spørger da også mig selv: "Hvorfor denne ihærdighed med udtrykket?" Der er for mig også er en del smerte forbundet med at udtrykke sig kunstnerisk. Men mit udtryk og dermed min kunst er med mig dagligt - og den fylder til tider mere, end jeg egentligt kunne ønske mig.
Hvordan begyndte du på at udtrykke dig kunstnerisk?
Jeg begyndte at udtrykke mig kunstnerisk da jeg var ganske ung, først igennem musik, hvor jeg sang i kor og lærte at spille Bach-fugaer på klaveret. Samtidigt begyndte jeg også der med egne numre og tekster, hvoraf digtningen også pludseligt tog form.
Jeg begyndte først rigtigt at male og tegne og fotografere i 2004, hvorefter det har taget mere om sig.
Hvad er din største drøm med kunsten?:
Min drøm med mit udtryk er at give en fornemmelse hos beskueren, som der kan reflekteres over og som sætter sig fast. På en måde som giver en erindring om mit budskab.
Allerede ved at andres øjne lægger sig på mine billeder, giver mig en forsikring om, at jeg nonverbalt kommunikerer med alle slags mennesker på tværs af sprog og landegrænser, holdninger, etik og moral.
Det tavse budskab der hænger der så alene på væggen, er større og nogen gange skræmmende for mig også. Men samtidig en nødvendighed for mig som menneske til at sætte et aftryk, et budskab, en følelse, en bevidthed om, at jeg engang har været til med de følelser og holdninger, jeg nu engang som et eksemplar af menneskeheden har indeholdt.
Hvad er dine foretrukne arbejdsredskaber?
Alt er faktisk mine foretrukne arbejdsredskaber, og jeg har samlet hvad som helst op fra gaden, som jeg synes, var brugbart: glas fra en smadret bilrude, bøjede ølkapsler, store sten fra stranden, neonfarvet plastic, overkørte solbriller, den slidte pung uden penge ;), keramik, smykker, frimærker, hårspænder osv. osv.
Jeg har nok en feminin forkærlighed for glitrende stene, pailetter, glas og spejl. Drømmen om eventyret som mange kvinder er opdraget i. Denne drøm er der stadigtvæk selvom virkeligheden jo langt fra svarer tilsvarer den. Paradoksalt er rejsen ind i eventyret jo også det, der fjerner os fra hverdagens rutine, det faktuelle og det ligefrem kedeligt jordnære.
Jeg vil meget gerne i fremtiden prøve at arbejde mere med mosaik i glas og spejl på lærredet som en del af mit maleri, men keramik har også fanget min interesse og jeg håber på fremtidige skulpturer.
Jeg venter dog også et mere direkte,kontant måske endda et mere goldt maskulint udtryk, når jeg fx engang vil kaste mig ud i at arbejde med følelser som f.eks. ensomhed, svigt, tab, isolation, depression og lignende.
Arbejdet med de dystre sider af mennesket kræver at kunne udholde en ret stor smerte. Det er nok også derfor at mine billeder indtil videre er blevet til det stik modsatte. Og måske vil det i virkeligheden være det, der vil forme mine fremtidige billeder i bund og grund - fordi jeg bliver glad af, at kunne tilføre andre menneske ro og skønhed, hvile og samhørighed. Et liv uden ængstelse og en fornemmelse af, at vi alle er sammen om livet og vi alle kender til dets smerte og glæde.
Hvordan opstår dine værker?
Mine værker opstår ved en pludselig idé eller indskydelse. Jeg starter et sted og bygger langsomt billedet op. Jeg arbejder tit med flere billeder på en gang - også fordi jeg så får brugt den alt for store klat røde maling på et andet billede, end det oprindeligt tiltænkte. Så det er også et spørgsmål om økonomi og bruge de materialer, der er lige foran os - og som ikke koster det store apropos gadeopsamlingen ;).
Ved at male på forskellige billeder samtidigt, tvinger jeg ligeledes mig selv til refleksionsafveksling og nørder mig ikke ind i et enkelt billede.
Hvad skal et godt værk indeholde/bestå af?
Jeg kan ikke besvare dette spørgmål. Et værk kan være godt for dig, imens det ikke siger mig noget. Man kan ikke tale om dårlig og god kunst som sådan, for det er ikke det, det handler om. Efter min mening.
Man kan fx bedømme et maleri udfra kunstnerens tekniske formåen og på den måde forklare det som godt. Al respekt for de tusinder af kunstnere verden over, der mestrer og mestrede maleriets teknikker til guddommelighed. Her kan jeg ikke lade være med f.eks. at tænke på Dali's billede af Kristus på korset - malet oppefra og ned.
Men igen... Et udtryk er et udtryk, og hvis man som kunstner er heldig, kan dette nå ud til mange og forstås af mange. Men det gør ikke at det ukendte udtryk, det mindre forståelige, mindre godt.
Der er ligeså mange udtryksformer som der er mennesker så det vil jeg ikke stille mig til dommer overfor. Men giver billedet, skulpturen, digtet, musikken, istallationen, videoen, en eftertanke synes jeg man har opnået at sende budskabet ud med sin kunst.
Tjener du penge på dine værker
Jeg er nok det, man kalder en novice inden for kunstverden og jeg har i øjeblikket min aller første udstilling oppe. Jeg har uendeligt meget at lære stadigt væk og ser stadigvæk mig selv som på et evigt elevstadie.
Jeg er autodidakt inden for alle nævnte genrer og er ikke en kendt kunstner... Faktisk totalt ukendt og tjener derfor ikke penge på min kunst. Det håber jeg at gøre i fremtiden, og det kan jeg sige uden blusel, da penge fra et værk vil give mig mulighed for et nyt værk osv.
Jeg ville meget gerne leve af min kunst i en slags symbiose af maleri, fotografi, musik, digtning og fotografi. Og jeg ville elske at lave en udstilling hvor alle fire lige vigtige elementer indgår.
Hvad arbejder du med lige nu? (Eller hvad blev du senest færdig med?):
Jeg blev senest færdig med Malerierne: "Tro, håb og kærlighed", "Slot i tusmørke" samt "Delfinbjerget". Jeg arbejder i øjeblikket mest med fotografiet og mine digte skal også affotograferes og lægges på min hjemmeside. For mig hænger det hele sammen og intet kan rigtigt udelukkes.
Kan du nævne en eller flere kunstnere - eller måske konkrete værker - der har gjort indtryk på/inspireret dig? Og hvorfor?
Alle andre udøvende kunstnere har inspireret mig og gjort indtryk på mig og spørgsmålet: "Hvorfor har han/hun lige gjort sådan?" har givet mig megen stof til eftertanke.
Naturligvis har de store kunstnere i verden givet mig følelsen: "Gå hjem, knæk penslerne og smid lærrederne i storskrald" i en overvældende beundringrus og nydelse.
Og indtryk af forskellige kunstnere har i tilfælde sat sig meget dybt i mig, så jeg hurtigt måtte flytte øjnene et andet sted hen. Udtrykket har måske endda været for stærkt, eller for sørgmodigt, men det sidder der printet i min usynlige bevidthed bagefter og dernede bliver det kunst for mig.
Hvor har du udstillet?
Jeg udstiller i øjeblikket i Nordea Bank Enghave Plads. Dette er min første rigtige udstilling,- så også på dette felt er jeg novice. Jeg er naturligvis meget glad for at Nordea så et potentiale i at have mine billeder hængende. Jeg har - til stor lykke for mig selv - fået mange positive tilbagemeldinger.
Har du gjort dig en eller flere erfaringer/gode tips, som du vil give videre?
Jeg har gjort mig den erfaring, at selvom du ikke har lært at male, selvom du ikke modtager undervisning, selvom du ikke mener at dit udtryk er noget specielt, selvom du ikke synes du er god, skal du tro på dig selv - dine billeder er din unikke underskrift - din stemme.
Jeg mødes 2 gange om ugen med mennesker, der har det ene tilfælles, at vi kan lide at male. Der er ingen lærer - og heldigvis på en måde. Det er utroligt, som vi alle udtrykker os i stik modsatte retninger, stilarter, motiver, penselstrøg mv. Igen unikke billeder/spejl af hver deltagers sjæl og indre.
Jeg har stor respekt for mine kolleger, som uden at have et navn, uden at have haft en eneste udstilling, har malet i årevis. Med et talent og en ihærdighed, som kun kan beundres og som de glædeligt deler med andre.
Så har du lyst at prøve kræfter med at male så spring ud i det. Din stemme, dit budskab, er ligeså vigtigt som alle andres, og det giver stof til eftertanke. Dermed har du givet dit aftryk, din mening, din holdning til livet. God arbejdslyst Kærligst Alaine