95 % af vores kunder anbefaler NemmeHjemmesider for brugervenlighed og god support! Klik her og prøv helt gratis...

Pollock & Jorn på Louisiana


af Gammelgaard  21-02-2014 Vist: 5650 gange.

Pollocks aktion-malerier er noget alle skal se, men selv var jeg en smule mindre begejstret for tanken om at se Asger Jorn. Ham har man allerede set så meget af. Hvis du sidder med den samme følelse, bliver du i den grad overrasket af billederne af Asger Jorn, som vises på Louisiana i en sammenstilling med Pollocks aktion-malerier.

 


Jackson Pollock (Martha Holmes /Time & Life Pictures/Getty Images/All Over Press)

 

Udstillingen er arrangeret således at værkerne af de to banebrydende kunstnere, blandes i en sådan grad, at det ikke engang som kunsthistoriker er muligt at skælde dem fra hinanden.

Det var en stor overraskelse at se hvor inspireret Asger Jorn tydeligvis har været af Pollocks ’bevægelses’-teknik. Det er tydeligt at se at denne lidt tilfældige bevægelses-leg kunstner og værk imellem, har sat sit præg på den energi der i værket genereres ud til beskueren. Man mærker tydeligt dette nærvær og brændende energi fra værkerne, der i al sin abstraktion, er svære at tolke videre på. Måske er netop dette en pointe i den opstillede udstilling. At det centrale skal fanges i beskuerens kropslige nærvær og forhold til værket, og ikke i beskuerens rationelle refleksion over værket.

 


Asger Jorn, Paris 1961 (Foto: Ib Hansen Galleri Moderne, Silkeborg.)

 

Udstillingen er derfor meget central i vores senmoderne verden, der ustandseligt forsøger at analyserer og fortolke vores forhold til verden, samfundet, historien og hinanden.

Udstillingens placering på Louisiana er passende, da det i dens placering ude i Københavns provins Humlevæk, er omgivet af strand og skov – et sted du ikke kan undgå at føle en kropslig forbindelse med.

 


Asger Jorn: Dead Drunk Danes, 1960. 130 x 200 cm.


Udstillingen formår at røre beskueren kropsligt og give os et pusterum midt i hverdagens stres og jag. Udgangspunktet for Jorn og resten af Cobra-malerne er den rene spontanitet og barnlighed. De skaber ikke kunst uden at kende til stor viden af repræsentationen af verden, men det er ikke denne viden der interesserer dem. I stedet søger de tilbage til barnets uskyldige tegnestreg, i et forsøg på at nå ind til det ubevidste rum i dem selv. De ønsker at søge indad, i stedet for at fortælle om ydre forhold i verden. De mener at sandheden om tilværelsen skal findes i en barnlige, kreative og umiddelbare tilgang til verden, i stedet for en reflekteret, rationel syn på verden.

 


Jackson Pollock: Number 14, 1951. 147 x 270 cm.

 

Deres udgangspunkt for kunsten kan hjælpe enhver beskuer i forsøget på at nå tilbage til den mere barnlige, spontane tilgang til verden og i relation til denne kan vi fordybe os på en ny måde.


Se mere om udstillingen lige her...

Gammelgaard

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Lav din egen hjemmeside med NemmeHjemmesider.dk

Gitte fra sønderjyskhundeklip.dk "Jeg er utrolig imponeret over jeres utrolig gode service"